Monday, November 9, 2009

Love & Savagery


Kathrine Moore's Conversation with John N. Smith

What is happening now that film is coming out and you are no longer under pressure?

Just returning from Chicago where Love and Savagery was well received, John is taking next year off. Things are in the offing, but for now he just wants to enjoy his well earned time off .

Where did the passion bloom for moviemaking come from?

His very cultured mother’s artistic input. They went to at least three times a year, John going to live theatre and museums.

Can you give some insight into the writing of Love and Savagery?

In 1979 the poet, Des Walsh spent three months in County Clare. In 1989 he auditioned for a role in Welcome to Canada and his band Tickle Harbour did much of the music. After shooting Random Passage (directed by Smith, written by Walsh), they rented a place in Ballyvaughan, County Clare, and started shaping the script for Love and Savagery.

How would you describe Love and Savagery?

A universal, atavistic story set in what is at once both a real and mythical landscape. Losing someone you love with all your heart is a terrible, if common, ordeal. Although set in a faraway time and place, audiences will find emotions we all know well. Human love is a universal experience. The collapse of love is always savage. Two people meant to meet, carry each other in their hearts forever, a meeting that must be cherished and respected. It is partially an exploration of the spiritual yearning that exists in all of us.

How did you find the lead characters?

Michael McCarthy is from Trinity Bay, Newfoundland, and Cathleen O`Connell from County Clare. Producer Kevin Tierney observed something very innocent in Allan Hawco`s being that shines through the camera lens.. Sarah’s Cathleen is sensual and innocent, both modern and traditional. She celebrates her lust, while understanding it will make her a better nun - a fabulous paradox. As she matures, she finds spiritual peace.

The Mother Superior character reminded me of my favorite teachers.

Martha Burns had wanted to play a nun since seeing The Sound of Music in her native Winnipeg. Without judgement, this Mother Superior tries to help Cathleen find peace. The Church is a vast and complex continent, spanning many communities and peoples. Some of the greatest people he met during the production of the Boys of St.Vincent were priests and nuns.

How was filming in Ireland?

We went to Carrigaholt, which has the architectural integrity of a coastal town from a different century! The townsfolk brought their knowledge of grief in their faces. Postmaster Pat Gavin transformed the bus-stop built by the crew into a protected outdoor coffee shop adjacent to his post office.

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And three separate member reviews of the movie...

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Si vous aimez qu’on vous raconte des histoires empreintes de véracité!

Si vous êtes du genre qui aime voir des comédiens qui ont l’air d’être de vrais humains!

Si vous aimez les belles images non peintes en 3D ! Alors vous êtes du genre à poursuivre cette lecture.

Love and Savagery, le dernier film du réalisateur John N. Smith, raconte une histoire d’amour que le scénariste et poète Des Walsh situe en Irelande et à Terreneuve. Le film pose l’éternelle question: est-il mieux d’avoir aimé et d’avoir perdu cet amour que de n’avoir jamais aimé ?

Carrigaholt, ce petit village côtier d’Irlande mieux connu pour ses huitres, quoiqu’on y voit débarquer des homards, est à la fois charmant et pitoresque. L’endroit regorge d’histoires de sièges et de captures, de mythologie et de magie. Du quai on peut voir la silhouette de la tour d’un château médiéval. Il semble même que les rochers ont autant de vécu que les habitants du village.

L’action des passe en 1969. Un jeune poète et géologiste Michael McCarthy ( Allan Hawco) débarque sur la côte ouest de l’Irlande pour y étudier les formations géologiques de The Burren . qui regorge de crevasses, de symboles et d’histoires vielles de milliers d’ années et de flores surprenantes. À l’auberge ou il loge il y rencontre une belle jeune fille; Cathleen O’Connel (Sarah Greene) tout a fait époustouflante par la justesse de son jeu.. Martha Burns comédienne, bien connue du milieu du théatre et de la télévison anglaise et récipiendaire d’un Génie, interprète le rôle la Mère Supérieure d’un couvent qui double d’hôpital La belle Cathleen vient certains jours y faire du bénévolat une fois son travail de bairmaid terminé à l’auberge et bar/restaurant de son oncle.

Le jeune homme troublé par la belle vient à son tour troubler la paix du village et soulever les ires des villageois. Les comédiens principaux sont entourés de Sean Panting, interprétant le rôle du meilleur ami de Michael. Jark Whelan, Macdara O’Fatharts, Dylan Scott Smith and Nicholas Collins qui se mèlent aux têtes intéressantes et traits creusés des villageois.

Les paysages Irlandais époustouflants sont superbement saisis par la camera de Pierre Letarte. Il est intéressant de noter que Letarte, le scénariste et poète Des Walsh et le réalisateur John Smith, avaient préalablement collaborer sur la série de renommée internationale The Boys of St.Vincent en 1992. Dix ans plus tard ils se réunissaient sur le tournage de Random Passage, une mini série à succès qui se méritent 2 Génies et récolte la faveur du public de la CBC .

Deux des producteurs, Barbara Doran (Terreneuve) et Tristan Orpen Lynch (Irelande) ont fait aussi équipe auparavant sur un autre film de John. N. Smith, The Englishman’s Boy. La musique est de Bertrand Chénier, le montage de Michel Arcand - des noms bien connus d’ici au Québec.

Le film existe en langue anglaise uniquement mais si vous posséder la langue vous pourrez apprécier le joli accent Irlandais. Si non, prenez-des cours! Ca vaut le coup.

Surtout ne dites-pas que l’on ne fait plus de films comme on les faisait autrefois.

Nicole de Rochemont


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J.N. Smith has done it again, this time a Canadian-Celtic gem based on Del Walsh's book, 'Love and Savagery'

As the Irish 'Celtic Tiger' continues to skyrocket into the international community, Irish diaspora greats as J.N. Smith ensure the eternal celtic culture stays abreast within the endless celtic artistic circle. At this dawning of 21st century globalized mass communication, few professional artists are capable of communicating the continuations of ancient cultural societies. John N Smith makes us appreciate the role played by the diaspora of an ethnic people born out of genocides, famines, endless wars. Thank God, for the Irish diaspora of Newfoundland/Labrador and Quebec that was instrumental in producing this gem, 'Love and Savagery'.

In Love and Savagery, one of the curious young, a Newfoundland geologist and poet returns to his ancient land. Michael McCarthy (played by Allan Hawco) travels in 1968 to Ballyvaughan to examine the "Burren", a geological wonder. In County Clare & the Aran Isles, Michael discovers not only in the rocks but within the lifestyle of the area people, his own roots. One colleen, Cathleen O'Connell (played by Sarah Greene), wins his heart while teaching him far more of his peoples' ways, sacrificed in the diaspora. Irish celtic way to one's path in life is not as evident as his North American culture led him to believe. A price must be paid for any introspective spiritual search within oneself. Kathleen O'Connell shows Michael that the journey may not lead to simple conclusions. The insightful & patient Mother Superior, Louise Nicol enlightens Kathleen to the fact that convent walls will not dispel the 'aching total pain of lust'.

A fine piece of Celtic art, this film's music score and sweeping cinematography join symphonically with a sound script & fine performances. Of course, one cannot help ponder the inability of our fast paced international film business to link this cinema gem to comparative cultures of the masses fearing the loss of their own continuance with the march of a one-culture globalized world. So, do your part and spread the word so that others may experience this excellent film. Canada and namely Montrealers are so honored that JN Smith is one of us but not surprised by this latest gem knowing the legacy he continues to give us:

Katherine Moore


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Quel BEAU film! Bravo à tous ceux qui on collaborés à cet œuvre du cœur si bien rendue.

Si on parle des ingrédients qui font d’un film un succès, on pourra affirmer que Love and Savagery a suivi la recette et que le plat est une superbe réussite.Le scénario de Des Walsh est simple et sans aucuns artifices, comme les émotions qui y sont évoqués. Michael rencontre Cathleen et ils tombent amoureux, rien de plus simple. Mais Cathleen veut devenir religieuse et même si elle aime Michael profondément elle optera pour la vocation divine. Histoire déchirante à laquelle tous peuvent s’identifier.

La réalisation de John N. Smith est simple comme les décors d’Irlande et les gens qui le peuplent. Il n’est nullement nécessaire d’en faire beaucoup quand c’est si facile à comprendre, et John N. Smith possède le don d’extirper des comédiens une performance poignante et vraie.

Les comédiens : Je m’attendais à voir des stéréotypes Hollywoodiens, mais les deux protagonistes principaux du film ont l’air si vrais et jouent si juste que l’on est littéralement aspiré dans cette histoire d’amour. Allan Hawco et Sarah Greene portent ce film impeccablement. Le reste de la distribution est aussi juste et bon ; Impeccables. J’ai été particulièrement touché par le jeu de Dylan Smith dans le rôle de Sean Collins, quelle maîtrise de son personnage. La Caméra de Pierre Letarte est irréprochable et les éclairages si naturels que cela en devient remarquable. Enfin, le montage est doux et fin. L’expérience d’un Michel Arcand s’intègre tout doucement dans cette équipe de professionnels chevronnés.

Michel Siry
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