Saturday, December 12, 2009

Broken Embraces/Etreintes brisées/Abrazos Rotos


We who sit in darkened theatres, unrepentant at having abandoned Kansas in favour of Oz, understand the hypnotic powers movies wield over us. They are our lifeblood, our dream life, our profession of faith, our ambitions, our prejudices, manipulating our perceptions of reality, suspending our disbelief, altering/affirming our life views. No wonder great movie makers turn their lenses back on movies themselves to understand just how movies work. Consider these movies-on-movies masterworks: Wilder (Sunset Blvd. - 1950), Cukor (A Star is Born - 1954), Fellini 8 ½ 1963), Godard (Le Mépris - 1963), Woody Allen (The Purple Rose of Cairo - 1985), Tornatore (Cinema Paradiso - 1989), Coen Bros. (Barton Fink, 1991), Altman (The Player - 1992), David Lynch (Mulholland Drive - 2001), Spike Jonze (Adaptation - 2002).

Now along comes master stylist Pedro Almodóvar, with his own gorgeous seductive movie about what it means to live in/for movies (Broken Embraces/Etreintes brisées/Abrazos Rotos). A blind director (imagine that!) turns to screenwriting. Homage allusions abound: Hitchcock, Nicholas Ray, Carol Reed, Bernard Herrmann, Henry Hathaway, Rossellini. Almodavar even quotes himself, most notably Women on the Verge of a Nervous Breakdown.

So mavens, be alert. Spot-the-reference questions may follow the screening.
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Nous qui sommes assis dans la noirceur des salles de cinéma, non repentants d’avoir délaissé Kansas pour Oz, comprenons bien les pouvoirs hypnotiques qu’exercent sur nous le cinéma. Ils font partie de notre vie, de nos rêves, notre profession de foi, nos ambitions, préjudices, manipulant notre perception de la réalité, notre incrédulité, tout en altérant et/ou en affirmant nos idées sur la vie. On comprend maintenant pourquoi les réalisateurs examinent à nouveau les films eux-mêmes afin de mieux comprendre comment le cinéma fonctionne. Voyez donc ces chef-d’œuvres : Wilder (Sunset Blvd – 1950) Cukor (A Star is Born – 1954), Fellini 8 ½ - 1963), Godard (Le Mépris – 1963), Woody Allen (The Purple Rose of Cairo – 1985), Tornatore (Cinema Paradiso – 1989), Coen Bros. (Barton Fink, 1991), Altman (The Player – 1992), David Lynch (Mulholland Drive – 2001), Spike Jonze (Adaptation – 2002).

Maintenant arrive le maître styliste Pedro Almodóvar, avec son fantastique et séduisant film sur la signification de la passion de vivre pour le cinéma (Broken Embraces/Etreintes brisées/Abrazos Rotos). Un réalisateur aveugle (imaginez!) qui écrit et réalise des films. Les hommages abondent : Hitchcock, Nicholas Ray, Carol Reed, Bernard Herrmann, Henry Hathaway, Rossellini, même Almodovar se cite lui-même, plus spécifiquement Women on the Verge of a Nervous Breakdown.

Cinéphiles, soyez à l’écoute. Une période de questions pourrait suivre après la projection.



Recherches :

- the trailer is here on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=YWw9n0ekYCw

- the best movies-on-movies list I found: http://www.lib.berkeley.edu/MRC/moviesaboutmovies.html

Afra adds her thoughts:

..even if Broken Embraces is second rate, Almodovar is a good storyteller moving fast through a convoluted plot with subplots and points of view which mix up melodrama, humour and an happy ending - his forte. Within the genre 'movie on movies', his cinephilia of passionate love, tragic ends and death has his unmistakable style but isn't there too much nostalgia of his own past? It seems to me a 'regard' in images and words of the time when it all began 'Women on the verge..', the film that gave him success and a brand-name. I liked the idea of a blind director which in my mind is a good metaphor of the artist, the art of creation and all the 'highs' and misfortunes of life - his major theme.

The artist is a dreamer and his work arises more from the power of imagination than visual sight. In the same vein, aren't all the 'highs' of life [lust, strong emotions, desires, jealousy, vengeance] - and what Almodovar does best- more a product of our imagination than of what we see or what is really there?... and I liked the ending: a middle-age director and his youthful self passionately re-running/making women.. - nostalgia of a time past gone which myself look back with nostalgia.

1 comment:

  1. Étreintes brisées.

    Almodovar nous présente toujours des personnages un peu étranges et trouve une façon de les magnifier.

    Comment résumer l'histoire, encore une fois? Un ancien réalisateur de film, qui a perdu la vue et son actrice/maîtresse du moment, vit sous un pseudonyme une intéressante carrière de scénariste. Par la mort de son ancien producteur, il doit revisiter sa vie et recoller les morceaux brisés.

    De nombreux chassé-croisés et des retours en arrrière servent l'histoire. Il faut prendre un certain temps afin de mettre en place nous-même les pièces du casse-tête. Pour une rare fois dans l'oeuvre d'Almodovar, on raconte l'histoire d'un homme à femmes. Le statut du personage principal lui permet quand même de nous présenter une Penelope Cuz aussi belle et brillante qu'elle peut l'être sous l'oeil d'Almodovar.

    Dans ses films précédents, l'émotion nous rejoignait souvent. Dans celui-ci, ce n'est pas le but. On sent plutôt un heureux plaisir de voir cet homme et son entourage se retrouver. C'est une comédie douce-amère, verbeuse, qui plaira quand même à ceux qui ont aimé Almodovar dans le passé et à ceux qui aiment ces petits films sur la vie, tout simplement.

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